24 feb. 2013

Bosch e-bike Accu's


Nu dat Bosch in 2013 2 nieuwe types accu’s heeft gelanceerd, leek het mij wel interessant om te weten wat er nu eigenlijk verandert is,  in de accu’s zelf.
Ik heb veel forums moeten doorzoeken om aan diverse info's te komen.
Er komen altijd veel vragen binnen over de Bosch accu's, en welke reikwijdte je behalen kunt.
Helaas heb ik zelf geen 400 watt Bosch accu, anders had ik veel meer informatie kunnen verstrekken.
Dus een sponsor voor een 400 watt accu is altijd welkom. :-)


Bosch gebruikt Li-Ion accu's en een Li-ion batterij zet chemische energie direct om in elektrische energie.
Hij bestaat uit twee polen, de anode en de kathode.
Een Li-ion batterij kan er niet goed tegen als hij te veel geladen wordt, te diep ontladen of te warm wordt.
Om dit te voorkomen wordt iedere batterij voorzien van een stukje intelligentie.


Dit stukje intelligentie wordt ook wel BMS genoemd, het batterij-management-systeem zorgt ervoor dat het hele accu pakket optimaal geladen en ontladen kan worden.
Hierdoor kan per batterij geregeld worden hoeveel energie er nog in en uit kan.
Het BMS geeft aan wanneer een batterij of batterij-module in het pakket niet meer goed functioneert.
Als dat gebeurt, komt er meer druk te liggen op de batterijen die het nog wel goed doen, waardoor die weer sneller slijten.

Bosch 288 watt Accu

Bosch 288 watt accu 1e generatie
Vanaf 2011 werden er bij de 288 watt Bosch accu's Samsung cellen gebruikt.
De cellen zijn van het type Samsung ICR18650-22 p 3.6V 2200mAh lithium-ion
De totale capaciteit 2200 mAh keer 3.6 v  keer 40 cellen = 316,8 WH
Uitschakeling onder volledige belasting bij 31,2 Volt en heeft dan nog 7% restwaarde
Na 500 cycli laden, wordt er gezegd dat nog steeds meer dan 60% capaciteit beschikbaar zou moeten zijn.


Bosch 288 watt Accu

Bosch 288 watt accu 2e generatie
Omstreeks juni 2012 werden er bij de 288 watt Bosch accus LG cellen gebruikt.
De cellen zijn van het type LG 18650 E1 3.6V 2100mAh lithium-ion
De totale capaciteit 2100 mAh keer 3.6 v  keer 40 cellen = 302,4 WH
Uitschakeling onder volledige belasting bij 31,2 Volt en heeft dan nog 5% restwaarde
Na 500 cycli laden, wordt er gezegd dat nog steeds meer dan 60% capaciteit beschikbaar zou moeten zijn.

Bosch 400 watt Accu

Bosch 400 watt accu
Sinds 2013 worden er bij de Bosch 400 watt accu's Samsung cellen gebruikt
De cellen zijn van het type Samsung SDI INR18650-29E 3.6V 2900mAh lithium-ion
De totale capaciteit 2900 mAh keer 3.6 v  keer 40 cellen = 417,6 WH
Uitschakeling onder volledige belasting bij 29,5 Volt en heeft dan nog 3% restwaarde
Na 500 cycli laden, wordt er gezegd dat nog steeds meer dan 70% capaciteit beschikbaar zou moeten zijn.


De lading van een accu ontstaat door een chemische reactie en die zijn nu eenmaal temperatuur onderhevig.
Het beste kun je opladen bij een kamertemperatuur van 20 °C.
In de winter is de capaciteit tot wel 30% minder.
Ik heb hier nog een paar kleine testjes gedaan.

  • Slechts 80% beschikbare capaciteit bij 0 graden Celsius.
  • Slechts 60% beschikbare capaciteit wanneer opgeladen bij -10 graden Celsius.
  • Gecombineerde koude laden en koude ontladen is de capaciteit nog minder, ongeveer 48%

Bosch 300 watt Accu

Helaas heb ik voor de 300 watt Bosch accu geen foto's of documentatie kunnen vinden en komt dus alles uit diverse bronnen.
Zo heb ik gehoord dat de 300 watt Bosch accu’s dezelfde cellen bezitten als de oude Bosch 288 accu’s.
Maar ze hebben gewoon het uitschakelmoment voor deze nieuwe accu's naar beneden gezet.
Dat betekent 12 WH meer capaciteit en een goede 4% meer capaciteit tegenover de oude 288 watt batterij. Dit klinkt op het eerste niet veel verschil maar heeft wel een beslissende invloed op de cellen die eerder aan vervanging toe zijn.

Dus nu zou er 99,2% van de totale capaciteit beschikbaar zijn op de nieuwe 300 Bosch accu.
2100 mAh keer 3.6 v  keer 40 cellen = 302,4 WH. totale capaciteit
Dus verblijf totaal  nog 2, 4Wh in de Bosch accu in plaats van 14.4 WH.

Update

Er zou voor de oude 288 Bosch watt accu een nieuwe firmware update klaar staan.
Deze nieuwe firmware zou het uitschakelmoment van de 288 watt Bosch accu naar beneden zetten.
Dus zou je met je oude 288 watt Bosch  accu nu ook op 300 watt uit moeten komen.


Zou Bosch Panasonic cellen nemen, Dan kunnen ze een Bosch accu kunnen maken met 489,6 watt.
Panasonic-cel: 3400 mAH keer 3.6 v keer 40 cellen 489,6 = WH.

Maar ik denk niet dat het ooit zover komt omdat Panasonic zijn eigen e-bike motor maakt 


12 feb. 2013

Bosch e-bike tuning 2013 Speedict Venus

Voor persoonlijke experimenten ben ik nog op zoek naar en oud model Bosch diagnose tool.  

( für die deutsche übersetzung bitte siehe unten )

Vorig jaar heb ik ook al een bericht geschreven over de speedict maar nu is er toch
eindelijk een vervolg gekomen op het tunen van de Bosch e-bike.
Het gaat hier hier om de Speedict Venus een zeer geavanceerde uitvoering van de gewone Speedict
De Speedict Venus is gebaseerd op de originele Speedict (en dat is eigenlijk een datalogger) gemaakt door Speedict.com



Het aardige van de Speedict is dat ook nu weer originele rijeigenschappen onaangetast blijven.
Je kunt zelf opgeven wanneer de Speedict begint met de waarde van de snelheid te veranderen.
Ik heb de Speedict van mij momenteel zo aangepast dat hij bij een snelheid van 20 km/h begint de snelheid aan te passen.
Als ik bijvoorbeeld een werkelijke snelheid van 21 km/h heb bereikt, dan geeft de Speedict maar 20km/h door aan de Bosch motor.
En de motor blijft maar ondersteuning geven.
De uitloop snelheid heb ik op 33km/h ingesteld
En als ik bijna 32km/h heb bereikt begint de Speedict de snelheid te laten uitlopen en stuurt hij 27km/h naar de Bosch motor.
De motor zal dan zijn normale uitloop regeling gaan volgen.


Via  bluetooth functie op je Android telefoon kun je alle informatie van de speedict uitlezen en in één oogopslag zien.
Ook kun je verschillende persoonlijke codes instellen, voor elke bestuurder een andere code en andere parameters, als nu de juiste code is ingevoerd op uw mobiele telefoon kan de desbetreffende bestuurder de fiets in gebruik nemen.
Het probleem met de wiel omvang van verschillende soorten fietsen Lost de Speedict ter plekke op, via de software kun je snelheid en kilometers op je Android telefoon in real-time weergeven
De firmware updates voor de speedict kun je via de Bluetooth functie van je Android telefoon uploaden en zo ben je altijd van de nieuwste software verzekert.
Bovendien kun je de Speedict als een startonderbreker gebruiken als men dat zou willen.




De werking van de Speedict Venus lijkt wel wat op de SDX2 dongle
De Speedict heeft een eigen snelheidssensor en die wordt als input gebruikt
De snelheidssensor van Speedict Venus meet de werkelijke snelheid van de fiets, en stuurt dan een valse waarde naar de Bosch motor.
De oorspronkelijke Bosch Magneet kan gewoon aan de fiets blijven zitten.

Helaas moet je de bijbehorende stroom kabels zelf maken.
Ik heb twee varianten in gebruik, één is gesoldeerd en de andere heb ik met Anderson power Polen voorzien.
De Speedict Venus moet tussen de accukabel geplaatst worden en zo wordt hij ook gevoed met spanning en stroom en er is dus tegelijk ook een meting van bieden mogelijk
De kabels (geel/groen) van de Can-bus moeten onaangetast blijven. 




Conclusie

Rijden met de Speedict venus is net als de dongle, alleen heb je nu meer opties.
Het veranderen van de uitloopcurve is erg prettig omdat je dan zelf je eigen rijtempo kunt instellen.
Wat ik niet erg handig vindt is dat je de Speedict niet even uit kunt zetten.
Ik zou het persoonlijk prettiger vinden als er een aan/uit schakelaar bij geplaatst kunnen worden, net als ik bij de speed dongle heb gedaan.
Ik wil natuurlijk niet de hele tijd mijn telefoon in en uit mijn jas moeten halen.
Omdat je de Speedict helemaal met software kunt updaten zou dat geen probleem moeten zijn.
Het geheel wordt gecontroleerd met een Android telefoon kun je ook je gereden route bijhouden.
Nu kun je online kaart en GPS informatie in Real-time weergeven op je Android telefoon via Bluetooth.
Een paar voorbeelden van de mogelijkheden zijn.

  • Tijd
  • Trapfrequentie
  • Maximaal vermogen (Watt)
  • Gebruikte capaciteit (mAh)
  • Gemiddelde snelheid (MPH)
  • Afgelegde afstand (Km)


Helaas is er momenteel nog geen iphone versie van de Speedict Venus app.

De Bosch Speedict Venus app. is hier vrij beschikbaar.
De Speedict kun je hier bestellen en kost met verzenden 69.90 Euro.
De Bosch kabels kun je hier bestellen.

Maar als je er voor kiest om je kabels die bij de fiets geleverd worden niet te gebruiken zou je helemaal nieuwe moeten kopen, hier zijn de totale kosten.

1 x Speedict 69.90 Euro
1 x Stekker Rahmen Batterie Bosch 39.90
1 x stekker speed sensor bosch 39.90


Deutsche übersetzung

Letztes Jahr hatte ich schon einen Bericht über den Speedict geschrieben, 
jetzt gibt es eine Fortsetzung über das Tunen von Bosch e-bikes.
Es geht hier um den Speedict Venus von speedict.com.
Eigentlich ist der Venus ein Datenlogger und die Grundlage für das Tuning mit den bosch eBike


Die wirkung von speedict hat etwas von der sdx2 dongle her.
Das Schöne am Speedict Venus ist, das jetzt auch die orginalen Fahreigenschaften unangetastet bleiben.
Aber jetzt kann man selber eingeben wann der Speedict anfangen soll, die Geschwindigkeitswerte zu ändern.
Ich hab den Speedict im Moment so eingestellt, dass er ab einer Geschwindigkeit von 20km/h eingreift.
Wenn ich zum Beispiel eine reale Geschwindigkeit von 21 km/h oder mehr erreiche , dann übermittelt der Speedict nur 20 km/h an den Bosch Motor und der Motor gibt einfach weiter Unterstüzung.

Die Auslaufgeschwindigkeit hab ich auf 33 km/h eingestellt.
Wenn ich mich 32 km/h nähere, fängt der speedict an dem Motor höhere Geschwindigkeiten bis 27 km/h zu übermitteln.
Der Motor geht so in den normalen Regelungsauslauf über.
Mitels der Bluetooth Funktion auf dem Android Handy kann man alle informationen aus dem Speedict auslesen und gleich anzeigen.
Auch kann man persönliche Sicherheitscodes eingeben, für jeden Fahrer einen anderen Code und andere Parameter. Nur, wenn jetzt der richtige Code auf dem Handy eingegeben wird, kann der Fahrer das Fahrrad benutzen.


Das Problem mit den Radumfang, löst der Speedict selber auf.
Der speedict hat ein eigenes geschwindigkeitssensor und wird als input gebraucht.
Die geschwindigkeitssensor mist den wirklichen geschwindigkeit vom Fahrad und steuert einen falschen währte nach den bosch motor.
Der alte Bosch Magnet kann an der fahrad hängen bleiben.
Leider musste ich den zubehörigen kabeln selber machen.
Ich hab zwei kabeln in gebrauch, eine ist gelötet worden und der andere habe ich mit Anderson power polen gemacht.
Der speedict wird in das Batteriekabel eingeschleift
(dadurch ist die Strom- und Spannungsmessung möglich, gleichzeitig Versorgung Speedict)
Die kabeln (gelb/grün) von der Can-bus , sollte man nicht berühren.


Fahren mit der speedict ist wie mit der dongle aber jetzt hat man mehrere optionen.
Das ändern der auslaufcurve ist schön, weil man selber sein eigenes fahrgeschwindigkeit einstellen kann.
Was ich nicht so toll finde ist, dass man den speedict nicht ausschalten kann.
Ich würde persönlich ein an/aus schalter montieren wie ich bei der dongle gemacht habe.
Ich will natürlich nicht die ganze zeit mein handy aus der Tasche nehmen wollen, om den speedict an/aus zu schalten.
Der speedict ist ja ganz mit software zu bedienen und da sollte das doch kein problem sein, um das zu in der software zu ändern.
Mit der Bluetooth Datenübertragung wird online-Karte und GPS-Geschwindigkeit auf Android Phone gemessenen und berechnet.
Die software bietet nahezu unendliche Möglichkeiten zur wiedergabe von Grafiken und einstellungen. 
Hier sind ein paar beispiele.


  • Zeit 
  • Trittfrequenz 
  • Max. Leistung (Watt)
  • Verwendete Kapazität (mAh) 
  • Durchschnittliche Geschwindigkeit (MPH) 
  • Zurückgelegte Entfernung (Km)

Leider gibt es im moment noch kein i-phone version vom speddict Venus app.
Wenn man sich entscheidet um die eigenen kabeln nicht zu gebrauchen.muß man sich Leider neue kaufen

Der Bosch Speedict app. ist kostenlos hier
Bosch kabeln muss man bestelln hier
Den speedict kann man hier bestellen und kosstet 69,90 euro

Mein Dank geht hier an meine Mit-Übersetzer Carsten und Henk